Det er mange måter å skape oppmerksomhet rundt glemte kriser på, og her finner du noen eksempler på hvordan man kan gjøre det.
ARTIKKEL / LESERINNLEGG
En artikkel bygger på fakta og skildrer virkeligheten på en eller annen måte. Hensikten er å informere om et tema, og presentere dette objektivt gjennom å bruke gode kilder og godt språk.
Et leserinnlegg er en meningsytring i en avis eller et blad, der skribenten uttrykker sitt syn på en sak. Her er det en fordel å henvise til gode kilder for å støtte opp sitt synspunkt.
Elevene kan velge å fokusere på én eller flere av de glemte krisene, eller skrive hvorfor de mener at de er glemt i norske medier.
Ta kontakt med lokalmedia og spør om de kan tenke seg å publisere din artikkel eller leserinnlegg.
ARRANGERE EVENT ELLER PRESSESTUNT
Et pressestunt er noe man gjør i det offentlige rom for å skape oppmerksomhet om en sak, hvor media er invitert.
Eksempler på pressestunt eller eventer kan være en demonstrasjon, teater, sportsarrangement, utstilling, underskriftskampanje, #taggkampanje etc.
Det kan være lurt å skrive en pressemelding når man arrangerer et stunt eller et event slik at flest mulig får det med seg.
Husk at det er viktig å ta kontakt med lokalmedia tidlig slik at de får tid til å trykke pressemeldingen.
BLOGG / NETTSIDE
En blogg er en nettside hvor enkeltpersoner eller grupper kan publisere nyheter, lenker, egne meninger, bilder og videoer. I motsetning til en nettavis, er en blogg ofte fokusert på ett spesielt tema som man jevnlig oppdaterer.
Her er det viktig å følge med på og lære om én eller flere av de glemte krisene, skrive jevnlig om hva som har skjedd og hva dere synes om det, eller skrive om hvorfor de glemte krisene er blitt glemt.
Dette kan også gjøres gjennom å lage en nettside hvor man kan legge til f.eks bilder, videoer og linker til andre relevante nettsteder.
VIDEOREPORTASJE
En videoreportasje er en oppsummering eller fortelling om noe som har skjedd i verden, på video. Eksempler er innslagene du ser på nyhetene på TV, YouTube eller nett-TV.
Lag en videoreportasje om én eller flere av de glemte krisene. Dette kan enten være en informasjonsfilm, en fiksjonsfilm hvor dere gjenskaper en krise, eller en mini-dokumentar.
Gruppen kan velge å rapportere om selve krisen, eller om hvorfor krisen er blitt glemt. Ta kontakt med lokalmedia og spør om de kan tenke seg å sende filmen på lokal-TV eller på lokalmedienes nettsider.
RADIOREPORTASJE / PODCAST
En radioreportasje eller podcast er en oppsummering, eller fortelling om noe som har skjedd i verden, på radio. Dere kan lage en radioreportasje om én eller flere av de glemte krisene.
Det kan være en minidokumentar, et hørespill eller en radioreportasje. Husk at man kan være kreative i lydbruk.
En idé er å sende inn reportasjen til lokalradio eller til en podcastredaksjon.
REKLAME
Reklame kommer av det latinske ordet «reklamare» som betyr å rope ut og stadig gjenta. En reklame kan være en annonse eller en film som har som mål å anbefale en vare, en virksomhet, et budskap eller en sak.
Lag en eller flere reklamer for å spre informasjon om de glemte krisene. Reklamen kan være både film og annonse.
Ta kontakt med lokalmedia og spør om de kan tenke seg å trykke reklamen om de glemte krisene gratis, og dermed bidra til å spre informasjon og redde liv. Reklamen kan også spres på Facebook og andre sosiale medier.
SOSIALE MEDIER
Sosiale medier er nettbaserte medier som lar brukere skape og utveksle eget innhold. Formålet med sosiale medier kan være både å holde kontakten med venner og få venner og bekjente til å spre et budskap. Det er viktig at du leser deg godt opp på bildebruk og sørger for at den informasjonen du sprer er riktig.
Begynn en kampanje om én eller flere av de glemte krisene på én eller flere sosiale medier. Dette kan eventuelt gjøres i samkjør med et av de andre medieprosjektene – for eksempel for å spre informasjon om et pressestunt, event eller for å legge ut en video eller radioreportasje.
Hvis dere velger å lage en kampanje på sosiale medier er det viktig at dere presiserer at det er i forbindelse med skoleprosjektet og at dere bruker en egen logo dere har laget, eller skoleprosjektlogoen dere kan finne her.
Vi ber dere være ekstra varsom når dere bruker bilder på sosiale medier dere finner på nett. Ofte kan det være andre metoder som kan publiseres enn bare bilder for å spre et budskap. Tenk kreativt! :)
På Instagram følger vi feltarbeidere som rapporterer direkte fra felt, og vi legger ut bilder og videoer fra prosjekter vi jobber med.
Følg Leger Uten Grenser på Youtube, hvor vi har flere filmer som kan være relevante i forbindelse med skoleprosjektet.
Design a site with Mobirise
Følg Leger Uten Grenser