Leger Uten Grenser gjenopptar livreddende arbeid på Middelhavet

Mens forholdene i Libya stadig forverres, har flere hundre mennesker så langt i år mistet livet på Middelhavet. Leger Uten Grenser gjenopptar søk- og redningsinnsats langs verdens dødeligste migrasjonsrute.
– Vi vil gjøre søk- og redningsarbeid idet sentrale Middelhavet fordi mennesker fremdeles drukner når de flykter fra Libya. Dette er sårbare mennesker i en desperat situasjon med få andre muligheter enn å ta den livsfarlige reisen over Middelhavet. Til forskjell fra tidligere år finnes det nå nesten ingen uavhengige redningsbåter på Middelhavet. Mennesker skal ikke måtte dø på flukt, sier lege og president i Leger Uten Grenser, Karine Nordstrand.
26. juli sank nok et skip i Middelhavet. Flere enn 100 mennesker er savnet, og 70 druknet, ifølge øyenvitner. Leger Uten Grenser ga helsehjelp til to grupper med overlevende, som ble reddet av en fisker og returnert til Khoms i Libya.
Søk- og redningsbåten Ocean Viking, som Leger Uten Grenser driver sammen med SOS MEDITERRANEE, skal etter planen seiletil det sentrale Middelhavet i slutten av juli.
Så langt i år har minst 576mennesker mistet livet i det sentrale Middelhavet, ifølge International Organization for Migration. (oppdatert 29.juli 2019)
Kommersielle skip, som er pliktet til å hjelpe mennesker i havsnød, blir satt i en svært vanskelig situasjon. De risikerer å bli på havet i ukevis med migranter og flyktninger om bord fordi ingen vil gi dem en trygg havn.
629 mennesker om bord på Aquarius ble nektet en trygg havn i juni 2018
Europeiske myndigheter har i dag lagt ned mesteparten av sitt søk- og redningsarbeid og overlatt dette ansvaret til den libyske kystvakten. Båtene som stoppes av kystvakten blir tvunget tilbake til Libya, og mange blir sendt til umenneskelige forhold i libyske interneringssentre hvor det er stor risiko for å bli utsatt for vold og overgrep.
Libya er ikke trygt
De siste tre månedene har det vært harde kamper i Tripoli, hovedstaden i Libya. Flere enn 100.000 mennesker har blitt fordrevet fra sine hjem. Flyktninger og migranter som sitter vilkårlig fengslet i interneringssentre har ingen mulighet til å flykte fra kampene.
– Nylige angrep har ført til at rundt 60 mennesker har mistet livet i interneringssentrene. Evakueringer på humanitært grunnlag har kun skjedd uregelmessig og i altfor lite omfang. Den farlige sjøreisen over Middelhavet står for mange igjen som den eneste muligheten for å komme seg til et tryggere sted, sier Nordstrand.
Så lenge europeiske myndigheter ikke tar ansvar for søk- og redningsarbeid, og så lenge mennesker fortsetter å flykte fra Libya, vil det være behov for uavhengige redningsbåter i det sentrale Middelhavet.
Minst 44personer skal være drept og 130skadd i et flyangrep på interneringssenteret Tajoura.
Førstehåndsskildring fra Tajoura.
– Vi skal tilbake på Middelhavet for å redde liv, og vi sier klart ifra om de menneskelige lidelsene vi er vitne til. Som en del av enhver redning må vi sørge for at de som reddes bringes til nærmeste trygge havn. Dette innebærer et sted hvor behovene deres kan bli ivaretatt og hvor de som trenger det kan søke om beskyttelse. Vi vet at mennesker drukner på Middelhavet, og gjennom arbeidet vårt i Libya er vi vitne til hvordan forholdene der stadig forverres. Det er derfor sjokkerende å se at Europas migrasjonspolitikk motarbeider uavhengig redningsarbeid og bidrar til lidelse og død. Slik kan det ikke fortsette, sier Nordstrand.
Leger Uten Grenser krever igjen umiddelbar evakuering av flyktninger og migranter i Libya
Ofte stile spørsmål om Middelhavet
Om båtenog redningsaksjonene:
Om båten og redningsaksjonene:
- Alle redningsaksjoner vil bli utført i internasjonalt farvann i det sentrale Middelhavet. Når et skip har reddet mennesker i havsnød så skal det gå til nærmeste trygge havn ifølge havretten. Nærmeste trygge havn vil være i Italia og Malta. Men siden disse landene har nekter redningsskip å anløpe deres havner tidligere fører det til at redningsskip ofte må vente i dager og uker før flyktningene kan bli satt i land. Ocean Viking er derfor blitt bygget om for å kunne håndtere en eventuell situasjon der vi er nødt til å beholde flyktningene ombord over en lengre periode. Ansvaret for å finne en trygg havn ligger hos myndighetene som koordinerer søk- og redningsarbeid i det aktuelle farvannet.
- Ocean Viking er et offshore supply-skip som seiler under norsk flagg. Det ble opprinnelig bygget for redningsaksjoner i Nordsjøen.
- Ocean Viking er fullt utstyrt for å utføre søk- og redningsarbeid med tre hurtiggående mindre redningsbåter om bord, samt en klinikk hvor Leger Uten Grenser kan gi behandling til de menneskene som trenger det.
- Skipet har kapasitet til å ta om bord rundt 200 mennesker.
- Leger Uten Grenser har ansvaret for de medisinske og humanitære behovene på båten og har en lege, to sykepleiere og en jordmor om bord, i tillegg til en logistiker, en tolk, en humanitærrådgiver, en kommunikasjonsrådgiver og en feltkoordinator som leder teamet.
Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.
Les mer om: Båtflyktninger på Middelhavet, Flyktninger, Flyktninger i Europa, Afrika, Libya