MIDDELHAVET: De 629 menneskene ombord på Aquarius må komme trygt i land
– Denne redningsaksjonen må skje så fort som overhodet mulig. Selv om de medisinske behovene blant flyktningene nå er under kontroll er de utslitte og stresset over å ha drevet rundt de siste to dagene. Dette er en båt som ikke er ment for å frakte så mange mennesker over lengre tid og flesteparten sitter veldig tett uten skygge for solen. Blant de 629 menneskene ombord er det også 123 mindreårige uten følge, 11 barn og seks gravide kvinner, sier nødhjelpskoordinator Lindis Hurum som tidligere har jobbet med redningsarbeid på Middelhavet, for Leger Uten Grenser
I likhet med alle redningsaksjoner på Middelhavet ble denne redningsaksjonen koordinert av den italienske kystvakten. I tillegg ble mange av flyktningene under denne redningsaksjonen overført fra italienske kystbåter til Aquarius. Noe som er vanlig under slike redningsaksjoner. Det som er uvanlig i dette tilfelle er at italienske myndigheter nå nekter båten å legge i havn i Italia. Spanske myndigheter har tidligere annonsert at de ønsker å ta imot flyktningene i Valencia, noe Leger Uten Grenser ønsker velkommen. Likevel er det viktig å poengtere at dette innebærer fire ekstra dager på sjøen ombord på en båt som ikke er ment for å frakte så mange mennesker over lengre tid.
– Den beste løsningen, slik vi ser det, er at menneskene ombord fortest mulig blir fraktet til nærmeste trygge havn for å så finne det beste alternativet for å frakte dem eventuelt videre til Spania, sier Hurum.
Kan bli kritisk for enkelte ombord
Leger Uten Grenser er særlig bekymret for de pasientene som ble reddet fra drukning, alvorlig nedkjøling (hypotermi) og de som ble gjenopplivet. De pasientene er nå under nøye observasjon og er stabile, men det kan fort endre seg om de blir nødt til å drive rundt på havet over lengre tid. For eksempel er det risiko for flere å utvikle lungesykdommer eller lungebetennelse. Det finnes også andre type skader som vil trenge medisinsk oppfølging.
– 21 pasienter ombord har alvorlige brannskader fordi de har blitt usatt for den giftige kombinasjonen av sjøvann og bensin over lengre tid. Disse pasientene er også nå stabile, men vil trenge sårbehandling og nye bandasjer de neste dagene og ukene. Det er i tillegg flere pasienter med alvorlige muskel og leddskader med alvorlige infeksjoner som kan trenge akutt kirurgi, noe som Leger Uten Grenser ikke har mulighet til å utføre ombord på båten, sier Hurum.
Europa må ta ansvar
Når menneskene ombord på skipet blir fraktet til en trygg havn må EU og andre aktører sørge for å finne en felles løsning for å ivareta flykningene behov og på samme tid støtte opp land som Italia. De landene som i dag har det største ansvaret og som er mest påvirket av flyktningsituasjonen må få drahjelp.
– Å nekte menneskene å gå ombord i en trygg havn etter en dramatisk flukt kan ikke bli sette på som en seier eller en løsning. Det er helt tydelig at ansvaret for flyktningsituasjonen i Europa over lengre tid har vært svært skjevt fordelt mellom EU landene og at enkeltland blir rammet mest. Dette må bli tatt ordentlig tak i, og den tausheten og ansvarsfraskrivelsen fra de andre EU- landene må ta slutt, sier Hurum.
MIDDELHAVET: De 629 menneskene ombord på Aquarius må komme trygt i land
– Denne redningsaksjonen må skje så fort som overhodet mulig. Selv om de medisinske behovene blant flyktningene nå er under kontroll er de utslitte og stresset over å ha drevet rundt de siste to dagene. Dette er en båt som ikke er ment for å frakte så mange mennesker over lengre tid og flesteparten sitter veldig tett uten skygge for solen. Blant de 629 menneskene ombord er det også 123 mindreårige uten følge, 11 barn og seks gravide kvinner, sier nødhjelpskoordinator Lindis Hurum som tidligere har jobbet med redningsarbeid på Middelhavet, for Leger Uten Grenser
I likhet med alle redningsaksjoner på Middelhavet ble denne redningsaksjonen koordinert av den italienske kystvakten. I tillegg ble mange av flyktningene under denne redningsaksjonen overført fra italienske kystbåter til Aquarius. Noe som er vanlig under slike redningsaksjoner. Det som er uvanlig i dette tilfelle er at italienske myndigheter nå nekter båten å legge i havn i Italia. Spanske myndigheter har tidligere annonsert at de ønsker å ta imot flyktningene i Valencia, noe Leger Uten Grenser ønsker velkommen. Likevel er det viktig å poengtere at dette innebærer fire ekstra dager på sjøen ombord på en båt som ikke er ment for å frakte så mange mennesker over lengre tid.
– Den beste løsningen, slik vi ser det, er at menneskene ombord fortest mulig blir fraktet til nærmeste trygge havn for å så finne det beste alternativet for å frakte dem eventuelt videre til Spania, sier Hurum.
Kan bli kritisk for enkelte ombord
Leger Uten Grenser er særlig bekymret for de pasientene som ble reddet fra drukning, alvorlig nedkjøling (hypotermi) og de som ble gjenopplivet. De pasientene er nå under nøye observasjon og er stabile, men det kan fort endre seg om de blir nødt til å drive rundt på havet over lengre tid. For eksempel er det risiko for flere å utvikle lungesykdommer eller lungebetennelse. Det finnes også andre type skader som vil trenge medisinsk oppfølging.
– 21 pasienter ombord har alvorlige brannskader fordi de har blitt usatt for den giftige kombinasjonen av sjøvann og bensin over lengre tid. Disse pasientene er også nå stabile, men vil trenge sårbehandling og nye bandasjer de neste dagene og ukene. Det er i tillegg flere pasienter med alvorlige muskel og leddskader med alvorlige infeksjoner som kan trenge akutt kirurgi, noe som Leger Uten Grenser ikke har mulighet til å utføre ombord på båten, sier Hurum.
Europa må ta ansvar
Når menneskene ombord på skipet blir fraktet til en trygg havn må EU og andre aktører sørge for å finne en felles løsning for å ivareta flykningene behov og på samme tid støtte opp land som Italia. De landene som i dag har det største ansvaret og som er mest påvirket av flyktningsituasjonen må få drahjelp.
– Å nekte menneskene å gå ombord i en trygg havn etter en dramatisk flukt kan ikke bli sette på som en seier eller en løsning. Det er helt tydelig at ansvaret for flyktningsituasjonen i Europa over lengre tid har vært svært skjevt fordelt mellom EU landene og at enkeltland blir rammet mest. Dette må bli tatt ordentlig tak i, og den tausheten og ansvarsfraskrivelsen fra de andre EU- landene må ta slutt, sier Hurum.
Postboks 8813 Youngstorget
0028 Oslo
Org.nr.:NO 977 097 495
Besøksadresse
Hausmannsgate 6
0186 Oslo
Kontakt oss / Om oss / Tilbakemelding / Personvern / Varsling
Svarer på spørsmål angående gaver og feltpartner-avtaler.
Tlf: 21 04 24 52 (09 - 16)
E-post: giverservice@legerutengrenser.no
Resepsjon
Tlf: 23 31 66 00 (09 - 16)
E-post: epost@legerutengrenser.no
Kontonummer til Leger Uten Grenser: 50100547500
Vipps-nummer til Leger Uten Grenser: 2177
Se alle måter du kan støtte.
Følg arbeidet vårt