Søk- og redningsarbeidet med norsk skip i Middelhavet avsluttes
Skipet har vært i drift siden juni 2021 og reddet over 12.500 mennesker, men nå avvikles driften. Leger Uten Grenser har startet arbeidet med å finne et alternativ og planlegger å vende tilbake til søk- og redningsaktiviteter på det sentrale Middelhavet. Over 31.000 mennesker har dødd eller forsvunnet på denne migrasjonsruten siden 2014.
– Vi kommer tilbake så snart som mulig for å gjennomføre søk- og redningsoperasjoner på en av de dødeligste migrasjonsrutene i verden. Vi kommer tilbake for å fortelle om og protestere mot de overgrepene som EU-landene, særlig Italia, og andre aktører i området, begår mot mennesker på flukt, sier Juan Matias Gil, som er ansvarlig for søk og redning i Leger Uten Grenser.
160 dager i arrest
De siste to årene har Geo Barents blitt ilagt fire sanksjoner av italienske myndigheter, noe som samlet har ført til 160 dager i arrest. Disse sanksjonene ble kun ilagt fordi skipet utførte sin humanitære og juridiske plikt til å redde liv til sjøs.
Straffetiltakene ble innført i henhold til den såkalte Piantedosi-forskriften, en lov som ble innført av den italienske regjeringen i starten av 2023. I desember 2024 skjerpet Italia sanksjonene ytterligere ved å gjøre det enklere å konfiskere humanitære søk- og redningsfartøyer.
Italienske myndigheters praksis med å beordre Geo Barents til havner langt unna søk- og redningsområdet, ofte i Nord-Italia, for å sette mennesker i land, har gjort det nærmest umulig for skipet å utføre oppdraget sitt og være der det trengs mest.
– Etter nøye vurderinger har vi besluttet at det er uholdbart å drifte Geo Barents i henhold til slike absurde og meningsløse italienske lover og regler. Redningskapasiteten til humanitære fartøyer er betydelig underutnyttet og undergraves aktivt av italienske myndigheter, sier Gil.
Les mer:
- Rapport: Migrasjons- og asylpolitikken i EU normaliserer vold
- Norsk redningsskip holdes på nytt tilbake av italienske myndigheter
- Anklagene mot Leger Uten Grensers redningsarbeid i Middelhavet droppet
Tvunget til å seile langt
Siden Piantedosi-forskriften ble innført, har Geo Barents brukt til sammen et halvt år på å seile til og fra havner langt unna i stedet for å hjelpe mennesker i nød. I juni 2023 ga italienske myndigheter Geo Barents, som har plass til opptil 600 personer om bord, beskjed om å sette kursen mot La Spezia i Nord-Italia for å sette 13 overlevende i land. Det var en over 1000 kilometer lang seilas, til tross for at det finnes havner mye nærmere.
– Italias lover og politikk viser en genuin mangel på respekt for livene til menneskene som krysser Middelhavet. Historiene til titusenvis av overlevende gir gjenklang overalt på Geo Barents. Spedbarn har tatt sine første skritt på dekk her, og folk har sørget over sine kjære. Når den europeiske avskrekkingspolitikken forårsaker så mye lidelse og koster så mange liv, har vi en plikt til å kjempe for menneskeheten, sier prosjektkoordinator Margot Bernard i Leger Uten Grenser.
Fakta:
- Leger Uten Grenser har drevet søk- og redningsaktiviteter i det sentrale Middelhavet siden 2015.
- Vi har jobbet på åtte ulike fartøyer, alene eller i samarbeid med andre frivillige organisasjoner, og reddet flere enn 94.000 mennesker.
- Siden juni 2021 har Leger Uten Grenser driftet det norske redningsfartøyet Geo Barents.
- Geo Barents har gjennom 190 redningsoperasjoner reddet og brakt 12.675 mennesker i sikkerhet.
- Siden 2021 har teamet også hentet opp 24 døde mennesker og bistått ved en fødsel.
Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.
Les mer om: Middelhavet, Båtflyktninger på Middelhavet, Flyktninger i Europa
Søk- og redningsarbeidet med norsk skip i Middelhavet avsluttes
Skipet har vært i drift siden juni 2021 og reddet over 12.500 mennesker, men nå avvikles driften. Leger Uten Grenser har startet arbeidet med å finne et alternativ og planlegger å vende tilbake til søk- og redningsaktiviteter på det sentrale Middelhavet. Over 31.000 mennesker har dødd eller forsvunnet på denne migrasjonsruten siden 2014.
– Vi kommer tilbake så snart som mulig for å gjennomføre søk- og redningsoperasjoner på en av de dødeligste migrasjonsrutene i verden. Vi kommer tilbake for å fortelle om og protestere mot de overgrepene som EU-landene, særlig Italia, og andre aktører i området, begår mot mennesker på flukt, sier Juan Matias Gil, som er ansvarlig for søk og redning i Leger Uten Grenser.
160 dager i arrest
De siste to årene har Geo Barents blitt ilagt fire sanksjoner av italienske myndigheter, noe som samlet har ført til 160 dager i arrest. Disse sanksjonene ble kun ilagt fordi skipet utførte sin humanitære og juridiske plikt til å redde liv til sjøs.
Straffetiltakene ble innført i henhold til den såkalte Piantedosi-forskriften, en lov som ble innført av den italienske regjeringen i starten av 2023. I desember 2024 skjerpet Italia sanksjonene ytterligere ved å gjøre det enklere å konfiskere humanitære søk- og redningsfartøyer.
Italienske myndigheters praksis med å beordre Geo Barents til havner langt unna søk- og redningsområdet, ofte i Nord-Italia, for å sette mennesker i land, har gjort det nærmest umulig for skipet å utføre oppdraget sitt og være der det trengs mest.
– Etter nøye vurderinger har vi besluttet at det er uholdbart å drifte Geo Barents i henhold til slike absurde og meningsløse italienske lover og regler. Redningskapasiteten til humanitære fartøyer er betydelig underutnyttet og undergraves aktivt av italienske myndigheter, sier Gil.
Les mer:
- Rapport: Migrasjons- og asylpolitikken i EU normaliserer vold
- Norsk redningsskip holdes på nytt tilbake av italienske myndigheter
- Anklagene mot Leger Uten Grensers redningsarbeid i Middelhavet droppet
Tvunget til å seile langt
Siden Piantedosi-forskriften ble innført, har Geo Barents brukt til sammen et halvt år på å seile til og fra havner langt unna i stedet for å hjelpe mennesker i nød. I juni 2023 ga italienske myndigheter Geo Barents, som har plass til opptil 600 personer om bord, beskjed om å sette kursen mot La Spezia i Nord-Italia for å sette 13 overlevende i land. Det var en over 1000 kilometer lang seilas, til tross for at det finnes havner mye nærmere.
– Italias lover og politikk viser en genuin mangel på respekt for livene til menneskene som krysser Middelhavet. Historiene til titusenvis av overlevende gir gjenklang overalt på Geo Barents. Spedbarn har tatt sine første skritt på dekk her, og folk har sørget over sine kjære. Når den europeiske avskrekkingspolitikken forårsaker så mye lidelse og koster så mange liv, har vi en plikt til å kjempe for menneskeheten, sier prosjektkoordinator Margot Bernard i Leger Uten Grenser.
Fakta:
- Leger Uten Grenser har drevet søk- og redningsaktiviteter i det sentrale Middelhavet siden 2015.
- Vi har jobbet på åtte ulike fartøyer, alene eller i samarbeid med andre frivillige organisasjoner, og reddet flere enn 94.000 mennesker.
- Siden juni 2021 har Leger Uten Grenser driftet det norske redningsfartøyet Geo Barents.
- Geo Barents har gjennom 190 redningsoperasjoner reddet og brakt 12.675 mennesker i sikkerhet.
- Siden 2021 har teamet også hentet opp 24 døde mennesker og bistått ved en fødsel.
Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.
Les mer om: Middelhavet, Båtflyktninger på Middelhavet, Flyktninger i Europa
Postboks 8813 Youngstorget
0028 Oslo
Org.nr.:NO 977 097 495
Besøksadresse
Hausmannsgate 6
0186 Oslo
Kontakt oss / Om oss / Tilbakemelding / Personvern / Varsling
Svarer på spørsmål angående gaver og feltpartner-avtaler.
Tlf: 21 04 24 52 (09 - 16)
E-post: giverservice@legerutengrenser.no
Resepsjon
Tlf: 23 31 66 00 (09 - 16)
E-post: epost@legerutengrenser.no
Kontonummer til Leger Uten Grenser: 50100547500
Vipps-nummer til Leger Uten Grenser: 2177
Se alle måter du kan støtte.
Følg arbeidet vårt