Foto: Stefan Pejovic / Leger Uten Grenser
Hjem > Nyheter > Søk- og redningsarbeidet med norsk skip i Middelhavet avsluttes
Nyheter

Søk- og redningsarbeidet med norsk skip i Middelhavet avsluttes

13.12.2024 | Oppdatert 16.12.2024

Skipet har vært i drift siden juni 2021 og reddet over 12.500 mennesker, men nå avvikles driften. Leger Uten Grenser har startet arbeidet med å finne et alternativ og planlegger å vende tilbake til søk- og redningsaktiviteter på det sentrale Middelhavet. Over 31.000 mennesker har dødd eller forsvunnet på denne migrasjonsruten siden 2014.

– Vi kommer tilbake så snart som mulig for å gjennomføre søk- og redningsoperasjoner på en av de dødeligste migrasjonsrutene i verden. Vi kommer tilbake for å fortelle om og protestere mot de overgrepene som EU-landene, særlig Italia, og andre aktører i området, begår mot mennesker på flukt, sier Juan Matias Gil, som er ansvarlig for søk og redning i Leger Uten Grenser.

160 dager i arrest

De siste to årene har Geo Barents blitt ilagt fire sanksjoner av italienske myndigheter, noe som samlet har ført til 160 dager i arrest. Disse sanksjonene ble kun ilagt fordi skipet utførte sin humanitære og juridiske plikt til å redde liv til sjøs. 

Straffetiltakene ble innført i henhold til den såkalte Piantedosi-forskriften, en lov som ble innført av den italienske regjeringen i starten av 2023. I desember 2024 skjerpet Italia sanksjonene ytterligere ved å gjøre det enklere å konfiskere humanitære søk- og redningsfartøyer.

Italienske myndigheters praksis med å beordre Geo Barents til havner langt unna søk- og redningsområdet, ofte i Nord-Italia, for å sette mennesker i land, har gjort det nærmest umulig for skipet å utføre oppdraget sitt og være der det trengs mest. 

– Etter nøye vurderinger har vi besluttet at det er uholdbart å drifte Geo Barents i henhold til slike absurde og meningsløse italienske lover og regler. Redningskapasiteten til humanitære fartøyer er betydelig underutnyttet og undergraves aktivt av italienske myndigheter, sier Gil.

Les mer:

Tvunget til å seile langt

Siden Piantedosi-forskriften ble innført, har Geo Barents brukt til sammen et halvt år på å seile til og fra havner langt unna i stedet for å hjelpe mennesker i nød. I juni 2023 ga italienske myndigheter Geo Barents, som har plass til opptil 600 personer om bord, beskjed om å sette kursen mot La Spezia i Nord-Italia for å sette 13 overlevende i land. Det var en over 1000 kilometer lang seilas, til tross for at det finnes havner mye nærmere.

– Italias lover og politikk viser en genuin mangel på respekt for livene til menneskene som krysser Middelhavet. Historiene til titusenvis av overlevende gir gjenklang overalt på Geo Barents. Spedbarn har tatt sine første skritt på dekk her, og folk har sørget over sine kjære. Når den europeiske avskrekkingspolitikken forårsaker så mye lidelse og koster så mange liv, har vi en plikt til å kjempe for menneskeheten, sier prosjektkoordinator Margot Bernard i Leger Uten Grenser.

Fakta:

  • Leger Uten Grenser har drevet søk- og redningsaktiviteter i det sentrale Middelhavet siden 2015.
  • Vi har jobbet på åtte ulike fartøyer, alene eller i samarbeid med andre frivillige organisasjoner, og reddet flere enn 94.000 mennesker.
  • Siden juni 2021 har Leger Uten Grenser driftet det norske redningsfartøyet Geo Barents.
  • Geo Barents har gjennom 190 redningsoperasjoner reddet og brakt 12.675 mennesker i sikkerhet.
  • Siden 2021 har teamet også hentet opp 24 døde mennesker og bistått ved en fødsel.

Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.

Mer i denne seksjonen  
Nyheter fra felt
Land
Sykdommer og helse
Flyktninger
Naturkatastrofer
Krig og konflikt
Foto: Stefan Pejovic / Leger Uten Grenser
Hjem > Nyheter > Søk- og redningsarbeidet med norsk skip i Middelhavet avsluttes
Nyheter

Søk- og redningsarbeidet med norsk skip i Middelhavet avsluttes

13.12.2024 | Oppdatert 16.12.2024

Skipet har vært i drift siden juni 2021 og reddet over 12.500 mennesker, men nå avvikles driften. Leger Uten Grenser har startet arbeidet med å finne et alternativ og planlegger å vende tilbake til søk- og redningsaktiviteter på det sentrale Middelhavet. Over 31.000 mennesker har dødd eller forsvunnet på denne migrasjonsruten siden 2014.

– Vi kommer tilbake så snart som mulig for å gjennomføre søk- og redningsoperasjoner på en av de dødeligste migrasjonsrutene i verden. Vi kommer tilbake for å fortelle om og protestere mot de overgrepene som EU-landene, særlig Italia, og andre aktører i området, begår mot mennesker på flukt, sier Juan Matias Gil, som er ansvarlig for søk og redning i Leger Uten Grenser.

160 dager i arrest

De siste to årene har Geo Barents blitt ilagt fire sanksjoner av italienske myndigheter, noe som samlet har ført til 160 dager i arrest. Disse sanksjonene ble kun ilagt fordi skipet utførte sin humanitære og juridiske plikt til å redde liv til sjøs. 

Straffetiltakene ble innført i henhold til den såkalte Piantedosi-forskriften, en lov som ble innført av den italienske regjeringen i starten av 2023. I desember 2024 skjerpet Italia sanksjonene ytterligere ved å gjøre det enklere å konfiskere humanitære søk- og redningsfartøyer.

Italienske myndigheters praksis med å beordre Geo Barents til havner langt unna søk- og redningsområdet, ofte i Nord-Italia, for å sette mennesker i land, har gjort det nærmest umulig for skipet å utføre oppdraget sitt og være der det trengs mest. 

– Etter nøye vurderinger har vi besluttet at det er uholdbart å drifte Geo Barents i henhold til slike absurde og meningsløse italienske lover og regler. Redningskapasiteten til humanitære fartøyer er betydelig underutnyttet og undergraves aktivt av italienske myndigheter, sier Gil.

Les mer:

Tvunget til å seile langt

Siden Piantedosi-forskriften ble innført, har Geo Barents brukt til sammen et halvt år på å seile til og fra havner langt unna i stedet for å hjelpe mennesker i nød. I juni 2023 ga italienske myndigheter Geo Barents, som har plass til opptil 600 personer om bord, beskjed om å sette kursen mot La Spezia i Nord-Italia for å sette 13 overlevende i land. Det var en over 1000 kilometer lang seilas, til tross for at det finnes havner mye nærmere.

– Italias lover og politikk viser en genuin mangel på respekt for livene til menneskene som krysser Middelhavet. Historiene til titusenvis av overlevende gir gjenklang overalt på Geo Barents. Spedbarn har tatt sine første skritt på dekk her, og folk har sørget over sine kjære. Når den europeiske avskrekkingspolitikken forårsaker så mye lidelse og koster så mange liv, har vi en plikt til å kjempe for menneskeheten, sier prosjektkoordinator Margot Bernard i Leger Uten Grenser.

Fakta:

  • Leger Uten Grenser har drevet søk- og redningsaktiviteter i det sentrale Middelhavet siden 2015.
  • Vi har jobbet på åtte ulike fartøyer, alene eller i samarbeid med andre frivillige organisasjoner, og reddet flere enn 94.000 mennesker.
  • Siden juni 2021 har Leger Uten Grenser driftet det norske redningsfartøyet Geo Barents.
  • Geo Barents har gjennom 190 redningsoperasjoner reddet og brakt 12.675 mennesker i sikkerhet.
  • Siden 2021 har teamet også hentet opp 24 døde mennesker og bistått ved en fødsel.

Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.

 
STØTT OSS
Bli fast giver
Med private gaver kan vi hjelpe dem som trenger det mest, uavhengig av politikk og myndigheter.
ENGASJER DEG
Få nyhetsbrev
Få en dypere innsikt i vårt arbeid.

⇑  Til toppen