Politiske motiver ligger bak at redningsbåter nektes tilgang til verdens dødeligste migrasjonsrute
Leger Uten Grenser har det medisinske ansvaret på redningsbåten.
– Italienske myndigheter har hindret Sea Watch 4 og fire andre uavhengige redningsskip i området, fra å dra fra kai for å utføre livreddende søk- og redningsarbeid. Dette har dramatiske konsekvenser for mennesker i havsnød.
Siden 19. september har minst 80 mennesker mistet livet i det sentrale Middelhavet. Bare forrige uke døde minst 20 mennesker - inkludert to barn og en gravid kvinne.
Hundrevis av mennesker har blitt plukket opp av den libyske kystvakten og tvunget tilbake til Libya hvor de risikerer tortur og misbruk, sier landssjef for Leger Uten Grenser i Italia, Beatrice Lau.
Les mer: – Jeg ville ikke engang bedt fienden min om å komme til Libya
Artikkelen fortsetter under denne videoen med en sterk beskjed til europeiske ledere
Maritime lover blir overtolket
Leger Uten Grenser anerkjenner behovet for grundige skipskontroller. Men slike kontroller er ment å ivareta -og øke sikkerheten til sjøs, ikke brukes som politisk motiverte grunner for å hindre livreddende aksjoner til sjøs.
Italienske havnemyndigheter utførte nylig en 11 timer lang inspeksjon på Sea Watch 4. Her ble mannskapet presentert med en rekke avvik; fra ødelagte lys og mangel av en type sertifisering som det ikke er mulig for Sea Watch 4 å få med tysk flaggstat, til at det er for mange redningsvester om bord. Dette kan sammenlignes med å sette en ambulanse i garasjen fordi den er for velutstyrt.
– Vi har gjort alt vi kan for å rette de påleggene vi har fått beskjed om, på tross av at noen av disse er svakt begrunnet eller umulig å gjøre noe med. Vi frykter at legitime prosedyrer og maritim lov blir brukt bevisst av italienske myndigheter for å stanse søk- og redningsarbeid, sier prosjektansvarlig i Leger Uten Grenser, Barbara Deck.
Italienske myndigheter har også påpekt at Sea Watch 4 hadde for mange om bord under en tidligere redningsaksjon, 354 mennesker, som er flere enn skipet er sertifisert for. Det er teknisk sett rett, men Italia vet også at havretten representerer en plikt til å redde folk i havsnød, selv om man ved det tar om bord flere enn det skipets passasjersertifikat tilsier.
I tillegg er Italienske myndigheter godt kjent med at denne redningsoperasjonen foregikk i maltetisk farvann og at maltesiske myndigheter gav instrukser om å ta flere mennesker om bord. Den italienske kystvakten var selv til stede ved hendelsen og evakuerte 49 sårbare mennesker mens Sea Watch 4 evakuerte 152 mennesker.
Les mer: Ofte stilte spørsmål om det vi gjør på Middelhavet
Fem redningsbåter nektes å drive søk og redning
Sea Watch 4 er den femte uavhengige redningsbåten som har blitt holdt igjen i Italia de siste seks månedene.
Dette føyer seg inn i et mønster hvor ikke-statlige redningsbåter blir nektet å drive livreddende arbeid i tråd med internasjonale konvensjoner.
Europa tar ikke ansvar – nekter andre å gjøre det
Europeiske myndigheter har redusert redningskapasiteten i det sentrale Middelhavet på tross av at det er en av de dødeligste migrasjonsrutene i verden. Det er paradoksalt når vi vet at EU samtidig har forpliktet seg til en mer human tilnærming til migrasjon gjennom deres nylig lanserte Migrasjonspakt.
Når europeiske land ikke er villige til å utføre søk- og redningsarbeid, er det minste de kan gjøre å la uavhengige redningsbåter gjøre jobben.
Artikkelen fortsetter under bildet
Skammelig samarbeid med Libya
Samtidig fortsetter EU og Norge å finansiere og drive opplæring av den libyske kystvakten. Dette til tross av at de selv ikke anerkjenner Libya som trygt. Den libyske kystvakten returnerer flyktninger til Libya hvor vi vet at de ofte blir utsatt for grov vold.
Den 8. oktober fikk den libyske kystvakten to redningsbåter tilbake etter at de ble reparert i Europa. Reparasjonen ble betalt av Italia og EU. Den libyske kystvakten er finansiert av EUs flergiverfond for stabilitet og tiltak mot irregulær migrasjon(EUTF), - hvor også Norge bidrar økonomisk.
De siste hendelsene vi er vitne til i det sentrale Middelhavet viser de dødelige konsekvensene av at Europa ikke tar ansvar. Dette må ta slutt, og redningsskipene må frigis.
Så langt i 2020 har minst 506 mennesker mistet livet i det sentrale Middelhavet, og nesten 9000 mennesker har blitt tvunget tilbake til Libya.
Fanget i Libya: Flyktninger og migranter i større fare enn noensinne
Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.
Les mer om: Båtflyktninger på Middelhavet, Libya, Flyktninger i Europa
Politiske motiver ligger bak at redningsbåter nektes tilgang til verdens dødeligste migrasjonsrute
Leger Uten Grenser har det medisinske ansvaret på redningsbåten.
– Italienske myndigheter har hindret Sea Watch 4 og fire andre uavhengige redningsskip i området, fra å dra fra kai for å utføre livreddende søk- og redningsarbeid. Dette har dramatiske konsekvenser for mennesker i havsnød.
Siden 19. september har minst 80 mennesker mistet livet i det sentrale Middelhavet. Bare forrige uke døde minst 20 mennesker - inkludert to barn og en gravid kvinne.
Hundrevis av mennesker har blitt plukket opp av den libyske kystvakten og tvunget tilbake til Libya hvor de risikerer tortur og misbruk, sier landssjef for Leger Uten Grenser i Italia, Beatrice Lau.
Les mer: – Jeg ville ikke engang bedt fienden min om å komme til Libya
Artikkelen fortsetter under denne videoen med en sterk beskjed til europeiske ledere
Maritime lover blir overtolket
Leger Uten Grenser anerkjenner behovet for grundige skipskontroller. Men slike kontroller er ment å ivareta -og øke sikkerheten til sjøs, ikke brukes som politisk motiverte grunner for å hindre livreddende aksjoner til sjøs.
Italienske havnemyndigheter utførte nylig en 11 timer lang inspeksjon på Sea Watch 4. Her ble mannskapet presentert med en rekke avvik; fra ødelagte lys og mangel av en type sertifisering som det ikke er mulig for Sea Watch 4 å få med tysk flaggstat, til at det er for mange redningsvester om bord. Dette kan sammenlignes med å sette en ambulanse i garasjen fordi den er for velutstyrt.
– Vi har gjort alt vi kan for å rette de påleggene vi har fått beskjed om, på tross av at noen av disse er svakt begrunnet eller umulig å gjøre noe med. Vi frykter at legitime prosedyrer og maritim lov blir brukt bevisst av italienske myndigheter for å stanse søk- og redningsarbeid, sier prosjektansvarlig i Leger Uten Grenser, Barbara Deck.
Italienske myndigheter har også påpekt at Sea Watch 4 hadde for mange om bord under en tidligere redningsaksjon, 354 mennesker, som er flere enn skipet er sertifisert for. Det er teknisk sett rett, men Italia vet også at havretten representerer en plikt til å redde folk i havsnød, selv om man ved det tar om bord flere enn det skipets passasjersertifikat tilsier.
I tillegg er Italienske myndigheter godt kjent med at denne redningsoperasjonen foregikk i maltetisk farvann og at maltesiske myndigheter gav instrukser om å ta flere mennesker om bord. Den italienske kystvakten var selv til stede ved hendelsen og evakuerte 49 sårbare mennesker mens Sea Watch 4 evakuerte 152 mennesker.
Les mer: Ofte stilte spørsmål om det vi gjør på Middelhavet
Fem redningsbåter nektes å drive søk og redning
Sea Watch 4 er den femte uavhengige redningsbåten som har blitt holdt igjen i Italia de siste seks månedene.
Dette føyer seg inn i et mønster hvor ikke-statlige redningsbåter blir nektet å drive livreddende arbeid i tråd med internasjonale konvensjoner.
Europa tar ikke ansvar – nekter andre å gjøre det
Europeiske myndigheter har redusert redningskapasiteten i det sentrale Middelhavet på tross av at det er en av de dødeligste migrasjonsrutene i verden. Det er paradoksalt når vi vet at EU samtidig har forpliktet seg til en mer human tilnærming til migrasjon gjennom deres nylig lanserte Migrasjonspakt.
Når europeiske land ikke er villige til å utføre søk- og redningsarbeid, er det minste de kan gjøre å la uavhengige redningsbåter gjøre jobben.
Artikkelen fortsetter under bildet
Skammelig samarbeid med Libya
Samtidig fortsetter EU og Norge å finansiere og drive opplæring av den libyske kystvakten. Dette til tross av at de selv ikke anerkjenner Libya som trygt. Den libyske kystvakten returnerer flyktninger til Libya hvor vi vet at de ofte blir utsatt for grov vold.
Den 8. oktober fikk den libyske kystvakten to redningsbåter tilbake etter at de ble reparert i Europa. Reparasjonen ble betalt av Italia og EU. Den libyske kystvakten er finansiert av EUs flergiverfond for stabilitet og tiltak mot irregulær migrasjon(EUTF), - hvor også Norge bidrar økonomisk.
De siste hendelsene vi er vitne til i det sentrale Middelhavet viser de dødelige konsekvensene av at Europa ikke tar ansvar. Dette må ta slutt, og redningsskipene må frigis.
Så langt i 2020 har minst 506 mennesker mistet livet i det sentrale Middelhavet, og nesten 9000 mennesker har blitt tvunget tilbake til Libya.
Fanget i Libya: Flyktninger og migranter i større fare enn noensinne
Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.
Les mer om: Båtflyktninger på Middelhavet, Libya, Flyktninger i Europa
Postboks 8813 Youngstorget
0028 Oslo
Org.nr.:NO 977 097 495
Besøksadresse
Hausmannsgate 6
0186 Oslo
Kontakt oss / Om oss / Tilbakemelding / Personvern / Varsling
Svarer på spørsmål angående gaver og feltpartner-avtaler.
Tlf: 21 04 24 52 (09 - 16)
E-post: giverservice@legerutengrenser.no
Resepsjon
Tlf: 23 31 66 00 (09 - 16)
E-post: epost@legerutengrenser.no
Kontonummer til Leger Uten Grenser: 50100547500
Vipps-nummer til Leger Uten Grenser: 2177
Se alle måter du kan støtte.
Følg arbeidet vårt