Foto: Hannah Wallace Bowman/ Leger Uten Grenser
Hjem > Nyheter > Politiske motiver ligger bak at redningsbåter nektes tilgang til verdens dødeligste migrasjonsrute
Nyheter

Politiske motiver ligger bak at redningsbåter nektes tilgang til verdens dødeligste migrasjonsrute

29.10.2020
        

Leger Uten Grenser har det medisinske ansvaret på redningsbåten.
 
–  Italienske myndigheter har hindret Sea Watch 4 og fire andre uavhengige redningsskip i området, fra å dra fra kai for å utføre livreddende søk- og redningsarbeid. Dette har dramatiske konsekvenser for mennesker i havsnød.
 
Siden 19. september har minst 80 mennesker mistet livet i det sentrale Middelhavet. Bare forrige uke døde minst 20 mennesker - inkludert to barn og en gravid kvinne.
 
Hundrevis av mennesker har blitt plukket opp av den libyske kystvakten og tvunget tilbake til Libya hvor de risikerer tortur og misbruk, sier landssjef for Leger Uten Grenser i Italia, Beatrice Lau.

Les mer: – Jeg ville ikke engang bedt fienden min om å komme til Libya
 

Artikkelen fortsetter under denne videoen med en sterk beskjed til europeiske ledere

Maritime lover blir overtolket

Leger Uten Grenser anerkjenner behovet for grundige skipskontroller. Men slike kontroller er ment å ivareta -og øke sikkerheten til sjøs, ikke brukes som politisk motiverte grunner for å hindre livreddende aksjoner til sjøs.
 
Italienske havnemyndigheter utførte nylig en 11 timer lang inspeksjon på Sea Watch 4. Her ble mannskapet presentert med en rekke avvik; fra ødelagte lys og mangel av en type sertifisering som det ikke er mulig for Sea Watch 4 å få med tysk flaggstat, til at det er for mange redningsvester om bord. Dette kan sammenlignes med å sette en ambulanse i garasjen fordi den er for velutstyrt.
 
– Vi har gjort alt vi kan for å rette de påleggene vi har fått beskjed om, på tross av at noen av disse er svakt begrunnet eller umulig å gjøre noe med. Vi frykter at legitime prosedyrer og maritim lov blir brukt bevisst av italienske myndigheter for å stanse søk- og redningsarbeid, sier prosjektansvarlig i Leger Uten Grenser, Barbara Deck.
 
Italienske myndigheter har også påpekt at Sea Watch 4 hadde for mange om bord under en tidligere redningsaksjon, 354 mennesker, som er flere enn skipet er sertifisert for. Det er teknisk sett rett, men Italia vet også at havretten representerer en plikt til å redde folk i havsnød, selv om man ved det tar om bord flere enn det skipets passasjersertifikat tilsier. 
 
I tillegg er Italienske myndigheter godt kjent med at denne redningsoperasjonen foregikk i maltetisk farvann og at maltesiske myndigheter gav instrukser om å ta flere mennesker om bord. Den italienske kystvakten var selv til stede ved hendelsen og evakuerte 49 sårbare mennesker mens Sea Watch 4 evakuerte 152 mennesker.

Les mer: Ofte stilte spørsmål om det vi gjør på Middelhavet

Sea Watch 4 har vært nødt til å ligge i en havn i over en måned, noe som hindrer å drive livreddende arbeid det desperat er behov for. Her fra en tidligere redningsaksjon på Sea Watch 4 hvor redningsbåten
hadde 200 mennesker om bord. Foto: MSF/Hannah Wallace Bowman

 

Fem redningsbåter nektes å drive søk og redning

Sea Watch 4 er den femte uavhengige redningsbåten som har blitt holdt igjen i Italia de siste seks månedene.
Dette føyer seg inn i et mønster hvor ikke-statlige redningsbåter blir nektet å drive livreddende arbeid i tråd med internasjonale konvensjoner.

Europa tar ikke ansvar – nekter andre å gjøre det

Europeiske myndigheter har redusert redningskapasiteten i det sentrale Middelhavet på tross av at det er en av de dødeligste migrasjonsrutene i verden. Det er paradoksalt når vi vet at EU samtidig har forpliktet seg til en mer human tilnærming til migrasjon gjennom deres nylig lanserte Migrasjonspakt.
 
Når europeiske land ikke er villige til å utføre søk- og redningsarbeid, er det minste de kan gjøre å la uavhengige redningsbåter gjøre jobben.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det sentrale Middelhavet er i dag verdens dødeligste migrasjonsrute, hvor det så langt i år har druknet minst 500 mennesker. MSF/Hannah Wallace Bowman

 

Skammelig samarbeid med Libya

Samtidig fortsetter EU og Norge å finansiere og drive opplæring av den libyske kystvakten. Dette til tross av at de selv ikke anerkjenner Libya som trygt. Den libyske kystvakten returnerer flyktninger til Libya hvor vi vet at de ofte blir utsatt for grov vold.
 
Den 8. oktober fikk den libyske kystvakten to redningsbåter tilbake etter at de ble reparert i Europa. Reparasjonen ble betalt av Italia og EU. Den libyske kystvakten er finansiert av EUs flergiverfond for stabilitet og tiltak mot irregulær migrasjon(EUTF), - hvor også Norge bidrar økonomisk.
 
De siste hendelsene vi er vitne til i det sentrale Middelhavet viser de dødelige konsekvensene av at Europa ikke tar ansvar. Dette må ta slutt, og redningsskipene må frigis.
 
Så langt i 2020 har minst 506 mennesker mistet livet i det sentrale Middelhavet, og nesten 9000 mennesker har blitt tvunget tilbake til Libya.

Fanget i Libya: Flyktninger og migranter i større fare enn noensinne

Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.

Mer i denne seksjonen  
Pasienthistorier
Feltblogg
Land
Helseutfordringer
Flyktninger
Sykdommer
Foto: Hannah Wallace Bowman/ Leger Uten Grenser
Hjem > Nyheter > Politiske motiver ligger bak at redningsbåter nektes tilgang til verdens dødeligste migrasjonsrute
Nyheter

Politiske motiver ligger bak at redningsbåter nektes tilgang til verdens dødeligste migrasjonsrute

29.10.2020
        

Leger Uten Grenser har det medisinske ansvaret på redningsbåten.
 
–  Italienske myndigheter har hindret Sea Watch 4 og fire andre uavhengige redningsskip i området, fra å dra fra kai for å utføre livreddende søk- og redningsarbeid. Dette har dramatiske konsekvenser for mennesker i havsnød.
 
Siden 19. september har minst 80 mennesker mistet livet i det sentrale Middelhavet. Bare forrige uke døde minst 20 mennesker - inkludert to barn og en gravid kvinne.
 
Hundrevis av mennesker har blitt plukket opp av den libyske kystvakten og tvunget tilbake til Libya hvor de risikerer tortur og misbruk, sier landssjef for Leger Uten Grenser i Italia, Beatrice Lau.

Les mer: – Jeg ville ikke engang bedt fienden min om å komme til Libya
 

Artikkelen fortsetter under denne videoen med en sterk beskjed til europeiske ledere

Maritime lover blir overtolket

Leger Uten Grenser anerkjenner behovet for grundige skipskontroller. Men slike kontroller er ment å ivareta -og øke sikkerheten til sjøs, ikke brukes som politisk motiverte grunner for å hindre livreddende aksjoner til sjøs.
 
Italienske havnemyndigheter utførte nylig en 11 timer lang inspeksjon på Sea Watch 4. Her ble mannskapet presentert med en rekke avvik; fra ødelagte lys og mangel av en type sertifisering som det ikke er mulig for Sea Watch 4 å få med tysk flaggstat, til at det er for mange redningsvester om bord. Dette kan sammenlignes med å sette en ambulanse i garasjen fordi den er for velutstyrt.
 
– Vi har gjort alt vi kan for å rette de påleggene vi har fått beskjed om, på tross av at noen av disse er svakt begrunnet eller umulig å gjøre noe med. Vi frykter at legitime prosedyrer og maritim lov blir brukt bevisst av italienske myndigheter for å stanse søk- og redningsarbeid, sier prosjektansvarlig i Leger Uten Grenser, Barbara Deck.
 
Italienske myndigheter har også påpekt at Sea Watch 4 hadde for mange om bord under en tidligere redningsaksjon, 354 mennesker, som er flere enn skipet er sertifisert for. Det er teknisk sett rett, men Italia vet også at havretten representerer en plikt til å redde folk i havsnød, selv om man ved det tar om bord flere enn det skipets passasjersertifikat tilsier. 
 
I tillegg er Italienske myndigheter godt kjent med at denne redningsoperasjonen foregikk i maltetisk farvann og at maltesiske myndigheter gav instrukser om å ta flere mennesker om bord. Den italienske kystvakten var selv til stede ved hendelsen og evakuerte 49 sårbare mennesker mens Sea Watch 4 evakuerte 152 mennesker.

Les mer: Ofte stilte spørsmål om det vi gjør på Middelhavet

Sea Watch 4 har vært nødt til å ligge i en havn i over en måned, noe som hindrer å drive livreddende arbeid det desperat er behov for. Her fra en tidligere redningsaksjon på Sea Watch 4 hvor redningsbåten
hadde 200 mennesker om bord. Foto: MSF/Hannah Wallace Bowman

 

Fem redningsbåter nektes å drive søk og redning

Sea Watch 4 er den femte uavhengige redningsbåten som har blitt holdt igjen i Italia de siste seks månedene.
Dette føyer seg inn i et mønster hvor ikke-statlige redningsbåter blir nektet å drive livreddende arbeid i tråd med internasjonale konvensjoner.

Europa tar ikke ansvar – nekter andre å gjøre det

Europeiske myndigheter har redusert redningskapasiteten i det sentrale Middelhavet på tross av at det er en av de dødeligste migrasjonsrutene i verden. Det er paradoksalt når vi vet at EU samtidig har forpliktet seg til en mer human tilnærming til migrasjon gjennom deres nylig lanserte Migrasjonspakt.
 
Når europeiske land ikke er villige til å utføre søk- og redningsarbeid, er det minste de kan gjøre å la uavhengige redningsbåter gjøre jobben.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det sentrale Middelhavet er i dag verdens dødeligste migrasjonsrute, hvor det så langt i år har druknet minst 500 mennesker. MSF/Hannah Wallace Bowman

 

Skammelig samarbeid med Libya

Samtidig fortsetter EU og Norge å finansiere og drive opplæring av den libyske kystvakten. Dette til tross av at de selv ikke anerkjenner Libya som trygt. Den libyske kystvakten returnerer flyktninger til Libya hvor vi vet at de ofte blir utsatt for grov vold.
 
Den 8. oktober fikk den libyske kystvakten to redningsbåter tilbake etter at de ble reparert i Europa. Reparasjonen ble betalt av Italia og EU. Den libyske kystvakten er finansiert av EUs flergiverfond for stabilitet og tiltak mot irregulær migrasjon(EUTF), - hvor også Norge bidrar økonomisk.
 
De siste hendelsene vi er vitne til i det sentrale Middelhavet viser de dødelige konsekvensene av at Europa ikke tar ansvar. Dette må ta slutt, og redningsskipene må frigis.
 
Så langt i 2020 har minst 506 mennesker mistet livet i det sentrale Middelhavet, og nesten 9000 mennesker har blitt tvunget tilbake til Libya.

Fanget i Libya: Flyktninger og migranter i større fare enn noensinne

Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.

 
STØTT OSS
Bli fast giver
Med private gaver kan vi hjelpe dem som trenger det mest, uavhengig av politikk og myndigheter.
ENGASJER DEG
Få nyhetsbrev
Få en dypere innsikt i vårt arbeid.

⇑  Til toppen