Tyfonen på Filippinene: Dette gjør vi
Tyfonen som traff Filippinene 16. desember i fjor førte med seg store ødeleggelser. Nesten elleve millioner mennesker ble rammet, og 133.0000 mennesker er fortsatt fordrevet fra hjemmene sine, ifølge tall fra FNs kontor for koordinering av humanitær innsats (OCHA) publisert 11. februar.
To måneder etter tyfonen er det fortsatt store behov i de hardest rammede områdene. Boliger, helsestasjoner og infrastruktur må gjenoppbygges. Befolkningen trenger tilgang til helsehjelp, medisiner og rent drikkevann.
I samarbeid med filippinske myndigheter støtter vi helsefasiliteter, driver mobile klinikker i avsidesliggende områder, bistår med henvisning av pasienter med akutte behov for helsehjelp, deler ut hygieneartikler og donerer medisinsk utstyr.
– Mange har mistet hjemmene sine og levebrødet sitt, og har nå begrenset tilgang på helsehjelp og rent drikkevann. Det er utrolig viktig at grunnleggende tjenester blir tilgjengelig igjen så fort som mulig for å forhindre spredning av vannbårne sykdommer, forteller Chenery Ann Lim, vår medisinske nødhjelpskoordinator.
Flere av pasientene vi har behandlet har hatt øvre luftveisinfeksjoner og ikke-smittsomme sykdommer. Det er en nedgang i antall pasienter med diaré, men utrygg transport og oppbevaring av vann øker risikoen for utbrudd av diaré og andre vannbårne sykdommer.
Landet er også rammet av en covid-19-smittebølge. Dette kompliserer nødhjelpsarbeidet i de rammede områdene. Økningen i smittetilfeller er forventet å fortsette i de kommende ukene. Dette kan også potensielt påvirke muligheten for å henvise pasienter med akutt behov for helsehjelp.
Vår respons
Dinagat
Øyprovinsen Dinagat ble hardt rammet av tyfonen. Her jobber vi nå med å støtte distriktssykehuset. Vi driver også mobile klinikker der vi gir fysisk og psykisk helsehjelp i områder som er vanskelige å komme seg til, og der flere enda ikke har fått helsehjelp etter tyfonen.
Vi har også donert én sjøambulanse for å erstatte de som sank eller fortsatt er under reparasjon, og vi deler ut hygieneartikler og utstyr som befolkningen kan bruke til å bygge opp hjemmene sine igjen.
Øyer i Surgiao del Norte-provinsen
Surigao del Norte-provinsen ble også hardt rammet av tyfonen. Det er fortsatt store behov på øyene utenfor Surigao by, der deler av befolkningen enda ikke har fått nødhjelp. Her jobber vi med å dele ut hygieneartikler, og mellom 24. og 31. januar delte vi ut 539 sett med hygieneartikler på fire øyer utenfor Surigao by.
Leger Uten Grenser på Filippinene
Vi har jobbet på Filippinene siden 1984, og har rykket ut etter naturkatastrofer og kriser. I 2013 var vi en av de første aktørene som responderte på tyfonen Haiyan, og i 2017 ga vi støtte til internt fordrevne etter beleiringen av Marawi.
Vi har også et tuberkuloseprosjekt i Manila, og vi gir psykisk helsehjelp og behandler ikke-smittsomme sykdommer i Marawi og Lanao del Sur.
Les mer om vårt arbeid på Filippinene.
Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.
Les mer om: Filippinene, Naturkatastrofer
Tyfonen på Filippinene: Dette gjør vi
Tyfonen som traff Filippinene 16. desember i fjor førte med seg store ødeleggelser. Nesten elleve millioner mennesker ble rammet, og 133.0000 mennesker er fortsatt fordrevet fra hjemmene sine, ifølge tall fra FNs kontor for koordinering av humanitær innsats (OCHA) publisert 11. februar.
To måneder etter tyfonen er det fortsatt store behov i de hardest rammede områdene. Boliger, helsestasjoner og infrastruktur må gjenoppbygges. Befolkningen trenger tilgang til helsehjelp, medisiner og rent drikkevann.
I samarbeid med filippinske myndigheter støtter vi helsefasiliteter, driver mobile klinikker i avsidesliggende områder, bistår med henvisning av pasienter med akutte behov for helsehjelp, deler ut hygieneartikler og donerer medisinsk utstyr.
– Mange har mistet hjemmene sine og levebrødet sitt, og har nå begrenset tilgang på helsehjelp og rent drikkevann. Det er utrolig viktig at grunnleggende tjenester blir tilgjengelig igjen så fort som mulig for å forhindre spredning av vannbårne sykdommer, forteller Chenery Ann Lim, vår medisinske nødhjelpskoordinator.
Flere av pasientene vi har behandlet har hatt øvre luftveisinfeksjoner og ikke-smittsomme sykdommer. Det er en nedgang i antall pasienter med diaré, men utrygg transport og oppbevaring av vann øker risikoen for utbrudd av diaré og andre vannbårne sykdommer.
Landet er også rammet av en covid-19-smittebølge. Dette kompliserer nødhjelpsarbeidet i de rammede områdene. Økningen i smittetilfeller er forventet å fortsette i de kommende ukene. Dette kan også potensielt påvirke muligheten for å henvise pasienter med akutt behov for helsehjelp.
Vår respons
Dinagat
Øyprovinsen Dinagat ble hardt rammet av tyfonen. Her jobber vi nå med å støtte distriktssykehuset. Vi driver også mobile klinikker der vi gir fysisk og psykisk helsehjelp i områder som er vanskelige å komme seg til, og der flere enda ikke har fått helsehjelp etter tyfonen.
Vi har også donert én sjøambulanse for å erstatte de som sank eller fortsatt er under reparasjon, og vi deler ut hygieneartikler og utstyr som befolkningen kan bruke til å bygge opp hjemmene sine igjen.
Øyer i Surgiao del Norte-provinsen
Surigao del Norte-provinsen ble også hardt rammet av tyfonen. Det er fortsatt store behov på øyene utenfor Surigao by, der deler av befolkningen enda ikke har fått nødhjelp. Her jobber vi med å dele ut hygieneartikler, og mellom 24. og 31. januar delte vi ut 539 sett med hygieneartikler på fire øyer utenfor Surigao by.
Leger Uten Grenser på Filippinene
Vi har jobbet på Filippinene siden 1984, og har rykket ut etter naturkatastrofer og kriser. I 2013 var vi en av de første aktørene som responderte på tyfonen Haiyan, og i 2017 ga vi støtte til internt fordrevne etter beleiringen av Marawi.
Vi har også et tuberkuloseprosjekt i Manila, og vi gir psykisk helsehjelp og behandler ikke-smittsomme sykdommer i Marawi og Lanao del Sur.
Les mer om vårt arbeid på Filippinene.
Leger Uten Grenser jobber etter de humanitære prinsippene: uavhengighet, nøytralitet og upartiskhet. Fordi alle liv er like mye verdt.
Les mer om: Filippinene, Naturkatastrofer
Postboks 8813 Youngstorget
0028 Oslo
Org.nr.:NO 977 097 495
Besøksadresse
Hausmannsgate 6
0186 Oslo
Kontakt oss / Om oss / Tilbakemelding / Personvern / Varsling
Svarer på spørsmål angående gaver og feltpartner-avtaler.
Tlf: 21 04 24 52 (09 - 16)
E-post: giverservice@legerutengrenser.no
Resepsjon
Tlf: 23 31 66 00 (09 - 16)
E-post: epost@legerutengrenser.no
Kontonummer til Leger Uten Grenser: 50100547500
Vipps-nummer til Leger Uten Grenser: 2177
Se alle måter du kan støtte.
Følg arbeidet vårt