Gode nyheter:
Nå finnes det endelig trygg og effektiv medisin mot den dødelige sovesyken.
Sovesyke forårsakes av en parasitt som lever i tsetsefluer. Uten behandling er sykdommen alltid dødelig.
Etter mange års forskning finnes det nå en behandling med én enkeltdose som har en suksessrate på 96 prosent.
Ny medisin gir håp om å utrydde dødelig parasittsykdom
Uten behandling er parasittsykdommen sovesyke nesten alltid dødelig. En ny medisin med 96 prosent suksessrate gir nytt håp for pasienter som smittes av denne glemte tropiske sykdommen.
I løpet av de siste 25 årene har antallet nye tilfeller gått ned med 98 prosent, og nå rapporteres det om færre enn 600 tilfeller hvert år. Sykdommen er nesten 100 prosent dødelig uten behandling, og de første medisinene var så giftige at pasientene risikerte å dø av selve behandlingen.
Nå er det nytt håp.
En ny behandling, som gis som en enkeltdose på tre tabletter, er et langt enklere alternativ til lengre og mer kompliserte behandlinger og bidrar samtidig til å støtte Verdens helseorganisasjons (WHO) mål om å utrydde sykdommen innen 2030.
Så…
…hva er sovesyke?
Sovesyke, eller afrikansk trypanosomiasis, er en parasittinfeksjon som angriper kroppens sentralnervesystem.
Smitte skjer ved bitt av tsetsefluer som bærer trypanosoma-parasitten. I sjeldne tilfeller kan sykdommen smitte fra mor til barn, gjennom andre blodsugende insekter, blodoverføringer og i noen veldig få tilfeller gjennom seksuell kontakt.
I den første fasen er sykdommen relativt enkel å behandle, men vanskelig å diagnostisere, ettersom symptomene – feber og utmattelse – ikke er spesifikke og også forekommer ved mange andre sykdommer.
Symptomene utvikler seg vanligvis noen måneder etter smitte og rammer til slutt sentralnervesystemet. Noen ganger kan det ta flere år før pasientene får de første symptomene.
Det er først når parasitten angriper nervesystemet at de alvorlige symptomene bryter ut: koordinasjonen svikter, sansene svekkes, og pasienten utvikler søvnforstyrrelser, nedsatt bevissthet og til slutt koma og organsvikt. Samtidig kan de smittede oppleve skremmende forandringer som aggresjon, hallusinasjoner og psykoser.
Nå har forskningsorganisasjonen Drugs for Neglected Diseases Initiative (DNDi) utviklet en banebrytende behandling i samarbeid med legemiddelfirmaet Sanofi og lokale aktører med smittevern i Den demokratiske republikken Kongo.
Men…
…hva er DNDi?
Da Leger Uten Grenser ble tildelt Nobels fredspris i 1999, følte mange av legene seg maktesløse. De hadde ikke behandling for pasienter som ble rammet av neglisjerte tropiske sykdommer. Fordi menneskene ofte bodde avsides og levde i fattigdom, hadde ikke den tradisjonelle legemiddelindustrien økonomisk insentiv til å utvikle legemidler mot sykdommene. En alternativ modell måtte på plass.
– Vi ble skapt ut av frustrasjonen til leger rundt om i verden, spesielt fra Leger Uten Grenser, som måtte bruke medisiner som var ineffektive, utrygge, utilgjengelige, eller som aldri hadde blitt utviklet i det hele tatt, forteller Bernard Pécoul, tidligere direktør og grunnlegger av DNDi.
Det ble besluttet at deler av pengene fra fredsprisen skulle brukes til å opprette DNDi. DNDi er en selvstendig organisasjon som jobber for å utvikle trygge, rimelige og effektive medisiner mot sykdommer som i all hovedsak rammer fattige og nedprioriterte pasientgrupper.
Frem til 2009 var behandlingen dødelig, men da denne medisinen, også utviklet av DNDi, kom på banen, ble det endelig en trygg behandling tilgjengelig for pasientene. Selv om dette var helt banebrytende på den tiden, måtte pasientene gjennom en ti dagers behandling som blant annet besto av fire intravenøse infusjoner daglig, der hver infusjon tok to timer.
Stefan Dold/Leger Uten Grenser
Fra epidemier og livsfarlig behandling til nesten utryddet
Det har vært flere sovesyke-epidemier på det afrikanske kontinentet, med de største toppene på 1920-tallet og 1990-tallet, men de siste 25 årene har det altså vært en nedgang på hele 98 prosent. Mye av fremskrittet skyldes bedre medisiner, forebyggingsarbeid og omfattende testing av mennesker i risikoområder.
Men veien dit har ikke gått smertefritt for seg.
I flere tiår ble det brukt én behandling, en arsenbasert medisin som var både giftig og smertefull, som drepte fem prosent av pasientene. Injeksjonen skal ha vært så smertefull at pasientene beskrev det som «brann i årene».
I nyere tid har det blitt utviklet flere trygge, rimelige og effektive behandlinger, og i 2019 kom også den første tablettbehandlingen for å kurere sovesyke.
I dag er det nytt håp for å nå WHOs mål om utryddelse innen 2030 med den nye medisinen Acoziborole – med en suksessrate på 96 prosent – en reise fra giftige injeksjoner til håp, verdighet og en fremtid uten denne dødelige sykdommen.
MSF
– Å gå fra en giftig medisin som kunne drepe pasienter til en engangsbehandling nesten uten bivirkninger er en drøm som går i oppfyllelse, sier Wilfred Mutombo, leder for kliniske operasjoner i Vest- og Sentral-Afrika hos DNDi.
Det viktige arbeidet må fortsettes
Selv om det har blitt gjort enorme fremskritt for å forebygge og behandle sovesyke, lever mange mennesker fremdeles i fare.
De som lever i størst risiko, bor ofte i avsidesliggende områder det er vanskelig å komme til. Det er derfor viktig at man fortsetter å utføre helsesjekker og informasjonsarbeid, og ikke minst å utvikle nye og bedre diagnostiske verktøy og sørge for at de som trenger det, får tilgang til den nye og effektive medisinen.
– På bare 20 år har vi gått fra kompliserte behandlinger med arsenikk og alvorlige bivirkninger til en enkeltdose som trygt kan kurere pasientene. Fremskrittet bringer oss nærmere målet om å utrydde sovesyke, som har drept millioner på det afrikanske kontinentet i løpet av det siste århundret, sier Luis Pizarro, administrerende direktør i DNDi.
Det viktige arbeidet som har blitt gjort må fortsette slik at man hindrer ny oppblussing av sykdommen og kampen for utryddelse fortsetter.