Designmanual

Designmanualen er et verktøy for deg som arbeider med Leger Uten Grensers merkevare og kommunikasjon. Vi ønsker å skape en sterk identitet som speiler vår organisasjons styrker og muligheter.

Et sterkt brand med en sterk visuell identitet

Vi i Leger Uten Grenser yter akutt legehjelp til de som trenger det mest, uavhengig av hvem de er. Vi snakker også høyt om urettferdighet når det gagner våre pasienters liv. Det er den totale måten vi handler og kommuniserer på hver dag som definerer hva både merkevaren og omdømmet vårt er. Derfor er det viktig at vi alle jobber ut fra en felles forståelse for merkevaren vår. Slik kan vi sammen gjøre en størst mulig forskjell for de som trenger det aller mest. 

Purpose

Vi yter akutt legehjelp til de som trenger det mest, uansett hvem de er, og snakker høyt om urettferdighet når det gagner våre pasienters liv.

Kjernefortelling

Vi yter helsehjelp til mennesker som er truet av katastrofer, konflikter, epidemier, eller som ikke har tilgang på helsevesen. Vi behandler våre pasienter og lindrer deres smerte, uansett hvor de kommer fra eller hvorfor de trenger hjelp. Det er vår mening at alle har rett på helsehjelp. Vi bringer hjelpen til fjerne og usikre områder ingen andre når. Og fordi vi ikke tar parti, kan vi forhandle med lokale makthavere for å få tilgang til konfliktfylte områder. Slik kan menneskene også der få nødvendig, akutt nødhjelp.  

Vi er en bevegelse av leger, sykepleiere, jordmødre og mange andre faglige medarbeidere som i stigende grad kommer fra de delene av verden hvor hjelpen skal gis ut igjen. Fra Norge sender vi ut spesialister med kompetanse og kunnskap som eventuelt ikke finnes lokalt. Vi bidrar også til den globale organisasjonen med opplæring i samarbeid med medisinske forskere.  

Leger Uten Grenser ble grunnlagt av en gruppe leger og journalister i Paris i 1971. Siden det har vår tilstedeværelse gitt våre pasienter en stemme som ellers ikke ville blitt hørt. Ved å bære vitnesbyrd fra felt og spre faglig kunnskap, sørger vi for oppmerksomhet rundt de utfordringene som er avgjørende for våre pasienters liv og helse. Vi snakker høyt om urettferdighet når det gagner våre pasienter, og vi kjemper for oppmerksomhet fra mediene, holdningsendringer hos nordmenn, og handling fra politikerne. Selv når våre meninger ikke er populære, står vi fast på våre medisinske og humanitære prinsipper. Det betyr at vi vil få kritikk fra enkelte, mens andre bestemmer seg for å bidra til vår bevegelse.  

I 1999 mottok vi Nobels Fredspris som en anerkjennelse for vår innsats. De medisinske behovene er avgjørende for hvor og når vi setter inn innsatsen. Vi verner om vår nøytralitet og uavhengighet for å unngå politisk innblanding i våre prioriteringer. Derfor tar vi heller ikke mot økonomisk støtte fra den norske stat. Vår troverdighet sikrer at frivillige, private bidragsytere, bedrifter og fond engasjerer seg i vårt arbeid, slik at vi kan levere effektiv, uavhengig, medisinsk nødhjelp.  

Tone of voice

En viktig del av Leger Uten Grensers merkevare er den personligheten vi uttrykker i vår kommunikasjon. Du kan tenke på den måten vi bruker bilder, farger, skrifttyper og grafikk som vårt felles kroppsspråk overfor verden. Tone of voice er den stemmen vi uttrykker oss med når vi snakker og skriver.  

Tenk gjerne på legen og journalisten som gode forbilder for måten vi ønsker å uttrykke oss på: Faglig, ordentlig og presist. Men tenk også på disse menneskene som forbilder som tar stilling til det som skjer, der det skjer, og som tør å oppfordre til forandring.   

Vår merkevare har en personlighet som overordnet består av fire ulike kvaliteter. Til sammen skaper de en helhet og en gjenkjennelighet. Samtidig er det rom for å variere merkevarens uttrykk til den situasjonen vi kommuniserer i, og den effekten vi ønsker å oppnå.  

  • Intelligent, rasjonell og faktuell 
  • Direkte, ukomplisert og i øyehøyde 
  • Empatisk, til stede og personlig engasjert 
  • Insisterende og med tydelige meninger.   

Uavhengig / Nøytral / Upartisk

Uavhengig

Vi starter opp prosjekter basert på våre egne vurderinger av medisinske behov, helt uavhengig av politiske, økonomiske eller andre interesser. I 2022 kom 97 prosent av midlene våre fra private givere. Vi jobber kontinuerlig med å vurdere behov, få tilgang til områder uten restriksjoner og å gi direkte helsehjelp. 

Nøytral

Leger Uten Grenser tar ikke side i konflikter. Samtidig er det ikke alltid vi er til stede i alle områdene av en konflikt. Dette kan være på grunn av mangel på tillatelser, mangel på sikkerhetsgarantier, eller fordi de medisinske behovene allerede blir dekket. 

Upartisk

Vi gir gratis helsehjelp til mennesker basert på behov – og diskriminerer ikke. Ingen blir nektet behandling eller gitt prioritet i køen på våre sykehus på grunn av bakgrunn, etnisitet, religion, kjønn, klasse, seksuell orientering eller politisk tilhørighet. 

Et verktøy for deg som arbeider med Leger Uten Grensers merkevare og kommunikasjon

Designmanualen er et verktøy for deg som arbeider med Leger Uten Grensers merkevare og kommunikasjon. Vi ønsker å skape en sterk identitet som speiler vår organisasjons styrker og muligheter. Derfor følger vi alltid retningslinjene i designmanualen, slik at identiteten vår blir tydeligere og uttrykker merkevaren konsekvent på tvers av alle kommunikasjonsplattformer.  

Ofte stilte spørsmål

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Ornare mi fringilla elementum ante. Turpis id lectus iaculis turpis viverra. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur.