Logo

Et sentralt og viktig element i Leger Uten Grensers identitet er logoen vår, som viser et menneske som løper. Logoen er gjenkjennbar i hele verden, og for våre medarbeideres sikkerhet i felt er logoen avgjørende. Designet avspeiler Leger Uten Grensers identitet og merkevare, hvor menneskelighet og tilstedeværelse er i fokus.

Logoversjoner

I praksis bruker vi en versjon til hvit (lys) bakgrunn, og en annen til sort (mørk) bakgrunn. I tillegg finnes det små versjoner til sosiale medier. Logoen kan lastes ned til digitale medier (skjerm) eller til trykte medier (print). 

Sikkerhetsmargin

Leger Uten Grensers logo skal fremstå så klart som mulig, uten å bli forstyrret av andre elementer. Derfor har det blitt definert en sikkerhetsmargin rundt logoen som alltid skal overholdes.  
Logoen består av et symbol (person) og en signatur (ord). Disse hører alltid sammen og skal ikke skilles. Forholdet mellom de to elementene skal alltid bevares slik det er definert i designmanualen.

Det er ønskelig å bruke høyden på logoteksten som sikkerhetsmargin rundt logoen. Hvis layouten er veldig liten og tvinger logoen for mye ned i størrelse kan man begrense sikkerhetsmarginen til høyden på ordmerken.

Default

Minimum

Plassering

Leger Uten Grensers logo plasseres i hjørnet på et grafisk element. Oftest vil logoen være plassert på venstre side av formatet, enten i topp eller i bunn. Sikkerhetsmarginen bestemmer hvor tett på kanten logoen kan plasseres.

Topjustert venstre

Bunnjustert venstre

Logo på bilder

Når logoen plasseres på bilder, bør det ikke være forstyrrende elementer bak eller innenfor logoens respektavstand. Leger Uten Grensers logo skal plasseres på en rolig bakgrunn, som vist i eksemplene.

Produser eller finn bilder hvor det er jevne flater til logoen hvis den skal plasseres oppå bildet. Den delen av bildet hvor logoen plasseres kan med fordel være uskarp eller overveiende mørk eller lys. 

Unngå negativ logo på et lyst bilde. Da synes ikke logoteksten.

Ikke plasser logo over et motiv, spesielt ikke en person, og spesielt ikke i ansiktet. Da må utsnittet på bilde revurderes.

Her skjer det mye rundt logo, som gjør den vanskelige å lese. I tillegg er den plassert på et bilde med både lys og mørkere bakgrunn, så det skaper usikkerhet om hvilken logoversjon som skal benyttes.

Sosiale medier

Når Leger Uten Grensers logo vises som avatar eller profilbilde på sosiale plattformer, bruker vi kun symbolet fra logoen, som vist i eksemplene her. På for eksempel Facebook og Instagram står navnet ved siden av profilbildet. Derfor skal symbolet vises alene.

Sikre god fargekontrast

Når logosymbolet benyttes på egenhånd, er det enda viktigere å sikre god fargekontrast for å oppnå forståelse og kjennskap til avsender. Med tanke på at logosymbolet er rødt, får vi utfordringer med kontrast når det plasseres på en sort bakgrunn.

I Norge er forekomsten av fargeblindhet estimert til å være 8 % blant menn og 0,5 % blant kvinner. Det tilsier at det er en betydelig andel av befolkningen som opplever en eller annen form for fargevisjonsdefekt. For å sikre forståelse hos alle, bør vi velge høykontrastfarger, som for eksempel sand eller hvit.

Ikke bruk