Hjem Visuelt Konsept

Visuelt Konsept

Leger Uten Grensers purpose, historie, logo og farger har inspirert et enkelt, klart og tydelig visuelt konsept. Dette visuelle uttrykket springer ut fra tre viktige søyler i vår identitet:  Akutt legehjelp, bære vitnesbyrd og menneskelig.

Akutt legehjelp

Vi leverer akutt, medisinsk nødhjelp. Symbolet på det er et bankende hjerte.  

Bære vitnesbyrd

Færre dør når flere vet

Leger Uten Grenser er for mange forbundet med medisinsk nødhjelp, kriser og katastrofer, krig og epidemier. Men vi jobber også med å synliggjøre kriser og å skape debatt rundt humanitære spørsmål.

Organisasjonen ble startet av leger og journalister i Frankrike i 1971. Det førte til at man etter hvert i tillegg til å gi medisinsk nødhjelp, også skulle drive témoignage. Det er et fransk ord og betyr å varsle om det vi er vitne til i felt.

Vi bærer vitnesbyrd om pasientenes forhold. Symbolet på det er det runde record-symbolet. 

Menneskelig

Færre dør når flere vet

Logoen vår er et menneske som løper. Alt arbeidet vårt tar utgangspunkt i mennesker.

Mohamad Cheblak/MSF

Om designsystemet

Designsystemet vi leverer skal være enkelt å bruke, det skal gå raskt, tåle at bildene ikke er alltid veldig gode, eller at man ikke alltid har bilder. Og alle elementene skal jobbe sammen for å gi mest mulig impact til alt dere gjør.

Grunnelementer

Leger Uten Grensers visuelle identitet er basert på fem grunnelementer som til sammen danner et unikt og konsekvent uttrykk. Elementene støtter hverandre og bidrar til et autentisk, enkelt og tydelig visuelt språk. 

  • Rød prikk
  • Typografi
  • Farger
  • Grid
  • Bilder

Aktuelt

Rød prikk

Den røde prikken indikerer at noe er aktuelt, og benyttes for å skape fokus. Det er inspirert av hvordan mediene fremstiller en aktuell nyhetssak, men benyttes hos oss aktivt for å fremheve flere kriser. Slik vil vi rette fokus på “glemte” kriser som nyhetsbildet ikke dekker.

Dette er en statement

Typografi

Typografi er en bærende visuelt element. Typografi består av skriftfamilien “Founders Grotesk”, og bruker to primære vekter – Founders Grotesk Condensed-X og Founders Grotesk Semibold. Valget av font gir et unikt og sterkt uttrykk som både lar oss snakke høyt og være faglig tydelige.  

Farger

Enkel og sterk

Vår fargepalett er enkel og sterk. Den tar utgangspunkt i logoen og bruker primært sort og hvit for å skape et tydelig uttrykk. Rødt benyttes med klare hensikter om å rette fokus på en spesifikk brukeroppgave. Det er lagt til en støttefarge i form av sand, som kompletterer paletten.

Grid

Enkelt og effektivt

Vår “Grid” er et system som hjelper deg å skape en tydelig layout, som igjen bidrar til et tydelig visuelt uttrykk. Grid-systemet gir konsistens på tvers av medier. Etterlatt inntrykk er et enkelt og effektivt uttrykk.

Bilder

Omsorgspersoner med feltarbeider

Vår rolle som journalister innebærer at vi skal varsle og dokumentere om det vi ser ute i felt. Bildene våre skal være uredigerte, og fortelle den hele sannhet. Vi krediterer fotograf, gir en beskrivelse på hvor, når, hvem vi ser og hva som har skjedd. Våre motiver er omsorgspersoner sammen med feltarbeidere.

Mohamad Cheblak/MSF
Samar is 3 years old. She came with her father to the MSF medical point to receive wound care. Samar was going with her father out of their building on the day of the explosion and the steal gate caused her facial injuries and burns. She already had reconstructive plastic surgery. MSF has established a fixed point in the Mar Mikhael and Karantina neighborhoods in Beirut, two of the areas most impacted by the blast, to provide medical support to the people affected by the explosion. The team provides wound care (dressings), rapid consultations for people with non-communicable diseases, as well as psychological first aid.