Visuelt Konsept
Leger Uten Grensers purpose, historie, logo og farger har inspirert et enkelt, klart og tydelig visuelt konsept. Dette visuelle uttrykket springer ut fra tre viktige søyler i vår identitet: Akutt legehjelp, bære vitnesbyrd og menneskelig.
Akutt legehjelp
Vi leverer akutt, medisinsk nødhjelp. Symbolet på det er et bankende hjerte.
Bære vitnesbyrd
Færre dør når flere vet
Leger Uten Grenser er for mange forbundet med medisinsk nødhjelp, kriser og katastrofer, krig og epidemier. Men vi jobber også med å synliggjøre kriser og å skape debatt rundt humanitære spørsmål.
Organisasjonen ble startet av leger og journalister i Frankrike i 1971. Det førte til at man etter hvert i tillegg til å gi medisinsk nødhjelp, også skulle drive témoignage. Det er et fransk ord og betyr å varsle om det vi er vitne til i felt.
Vi bærer vitnesbyrd om pasientenes forhold. Symbolet på det er det runde record-symbolet.
Menneskelig
Færre dør når flere vet
Logoen vår er et menneske som løper. Alt arbeidet vårt tar utgangspunkt i mennesker.


Om designsystemet
Designsystemet vi leverer skal være enkelt å bruke, det skal gå raskt, tåle at bildene ikke er alltid veldig gode, eller at man ikke alltid har bilder. Og alle elementene skal jobbe sammen for å gi mest mulig impact til alt dere gjør.
Grunnelementer
Leger Uten Grensers visuelle identitet er basert på fem grunnelementer som til sammen danner et unikt og konsekvent uttrykk. Elementene støtter hverandre og bidrar til et autentisk, enkelt og tydelig visuelt språk.
- Rød prikk
- Typografi
- Farger
- Grid
- Bilder
Aktuelt
Rød prikk
Den røde prikken indikerer at noe er aktuelt, og benyttes for å skape fokus. Det er inspirert av hvordan mediene fremstiller en aktuell nyhetssak, men benyttes hos oss aktivt for å fremheve flere kriser. Slik vil vi rette fokus på “glemte” kriser som nyhetsbildet ikke dekker.
Dette er en statement
Typografi
Typografi er en bærende visuelt element. Typografi består av skriftfamilien “Founders Grotesk”, og bruker to primære vekter – Founders Grotesk Condensed-X og Founders Grotesk Semibold. Valget av font gir et unikt og sterkt uttrykk som både lar oss snakke høyt og være faglig tydelige.
Farger
Enkel og sterk
Vår fargepalett er enkel og sterk. Den tar utgangspunkt i logoen og bruker primært sort og hvit for å skape et tydelig uttrykk. Rødt benyttes med klare hensikter om å rette fokus på en spesifikk brukeroppgave. Det er lagt til en støttefarge i form av sand, som kompletterer paletten.
Grid
Enkelt og effektivt
Vår “Grid” er et system som hjelper deg å skape en tydelig layout, som igjen bidrar til et tydelig visuelt uttrykk. Grid-systemet gir konsistens på tvers av medier. Etterlatt inntrykk er et enkelt og effektivt uttrykk.
Bilder
Omsorgspersoner med feltarbeider
Vår rolle som journalister innebærer at vi skal varsle og dokumentere om det vi ser ute i felt. Bildene våre skal være uredigerte, og fortelle den hele sannhet. Vi krediterer fotograf, gir en beskrivelse på hvor, når, hvem vi ser og hva som har skjedd. Våre motiver er omsorgspersoner sammen med feltarbeidere.
